טיפול קוג-פאן

מכירים מישהו שמתמודד עם הפרעת קשב? אולי, אתם בעצמכם?

אם זה אתם, כנראה שהייתם שמחים להבין למה הבית שלכם מבולגן; מה הקטע הזה שאתם תמיד מאחרים (גם כשאתם ממש מוכנים בזמן); למה קורה שאתם בוכים מכל שטות; למה האנרגיה שלכם לא רציפה; למה יש פעמים שאתם סופר-תקתקנים ויש פעמים שאתם סחוטים על הספה. מה הקטע?

ואולי, שאלת השאלות היא מה יכול לעזור לכם לתפקד טוב יותר.

אנו מציעות לכם לקרוא כאן על טיפול קוגניטיבי-תפקודי להפרעת קשב.

קוג-פאן (Cog-fun) היא תוכנית טיפולית שפותחה בביה"ס לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בירושלים. התוכנית נחקרה וממשיכה להיחקר, וממצאי המחקרים מצביעים על שיפור ניכר ביכולת הניהול של הפרעת הקשב בקרב מטופלי התוכנית, על ירידה ברמות המצוקה שלהם, על תחושת שליטה טובה יותר ותפיסת איכות חיים גבוהה יותר.

התוכנית לא מתיימרת להעלים את הפרעת הקשב, שכן זוהי הפרעה נוירולוגית מולדת, שעשויה לשנות את פניה לאורך החיים, אבל ממש לא הולכת לשום מקום. אבל טיפול Cog-fun בהחלט עשוי לאפשר ללמוד כיצד לנהל את הפרעת הקשב באופן כזה שהיא תפריע פחות ותגזול פחות משאבים רגשיים, קוגניטיביים ופיזיים.

 

איך נראה טיפול קוג-פאן?​

התוכנית נחלקת ל-4 יחידות:

למידה משותפת – יחידה בה לומדים על הפרעת הקשב. אנו נלמד על המקומות שבהם היא מפריעה אבל גם על המקומות שבהם היא מסייעת. ביחידה זו אנו מבינים מי אתם, מה הכישורים שלכם, מה חשוב לכם ומהן דרישות הסביבה מכם. מידע זה יסייע לנו לבנות את הפרופיל שלכם.

רכישת כלים ואסטרטגיות מתוך אירועי חיים – ביחידה זו אנו מנתחים אירועים שקורים לכם ביומיום ומנסים להבין איזה תפקודים ניהוליים מעורבים בהם. כמו כן, אנו מבררים איזה כלי או איזו אסטרטגיה ניתנת לשימוש במצבים אלה, שיסייעו לנהל את האירועים באופן מיטבי. חשוב להבין שביחידה זו לא מלמדים אסטרטגיות כלליות, אלא מבינים לעומק את האסטרטגיות המתאימות לאדם ולעיסוקיו ולשימושיות של האסטרטגיות האלה בחייו.

רכישת אסטרטגיות מרתון – יחידה זו מתמקדת בגילוי ובלמידה של אסטרטגיות כלליות, שתפקידן לתמוך באדם המתמודד עם הפרעת קשב לאורך חייו ולהפחית את המאמץ שהוא משקיע בכך. זאת, כדי שהמטופל יוכל להחזיק איכות חיים ורווחה לאורך זמן.

סיכום – יחידה בה בוחנים את השינויים שהתרחשו בעת הטיפול, מסכמים את מהלך הטיפול ועיקריו ומתכוננים הלאה לחיים עצמאיים עם יכולת לנהל את הפרעת הקשב.